حریم داران ولایت

ما را به جرم دوست داشتن نکشید !

حریم داران ولایت

ما را به جرم دوست داشتن نکشید !

پیش گفتاری در ازدواج موقت

منتظر منتقم زهرا | پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۲۹ ب.ظ

مقدمه

در دورانی که هر کسی ادعای به سعادت رساندن و نجات بشریت را دارد شاید نمایاندن حقایق عالم به بشر زود باور امروزی که در میان هیاهوی تبلیغات شیاطین محاصره گشته و با شاخص های متفاوتی به زندگی و حقایق آن مینگرد ، کمی سختتر از گذشته به نظر آید ولی وقتی به تحیر و تلاش او برای رسیدن سر منزل مقصود و نجات از این منجلاب شیطانی می نگریم به اهمیت بیان معارف ناب اسلامی در جامعه کوچک جهانی بیش از پیش پی میبریم .

بی شک یکی از عوامل سقوط انسان در پرتگاه آتش جهنم سپردن عنان به نفس سرکش و امر کننده به هر بدی است ، و من نمیدانم در ذهن پلید ابلیس چه گذشت آن هنگام که به او خبر از وجود شهوت زنان در نهاد انسان دادند که گفت با این ابزار میتوانم تمام بشر را گمراه کنم ، ولی میدانم اگر دستورات دین پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله را به سخره نمیگرفتند و وصیتش را که موجب نجات از گمراهی بود را حرف های یک انسان مریض نمیپنداشتند و حلالش را به اجتهاد جاهلانه خود حرام نمیکردند امروز جز انسانهای شقی و بد طینت کسی مرتکب اعمال زشت و قبیحی که زبان از بیان نام آنها هم شرم دارد نمیشد .

البته از ذهن دور نماند که این کشش در وجود انسان خود آنقدر قدرتمند است که انسان در مقابلش ضعیف شمرده شده و اینکه وسواس خناسی بخواهد در این آتش هولناک بدمد و بنیان آدمیت را ریشه برکند حرف دیگری ست که جز با پناه بردن به رب رحمان و رئوف و التزام به تمام دستورات کتاب و سنت رسول رحمتش راه نجات دیگری وجود ندارد .

اصلی ترین راهی که اسلا م و ادیان توحیدی به انسان برای نجات از گرداب شهوات این چنینی میدهد امر مقدس ازدواج است که بر خلاف بعضی به ترکستان رفته ها آن را نه مانع بلکه عامل کمال میداند که سبب تثبیت نیمی از ایمان میشود . از این رو تبیین مبانی کلامی ، فقهی و اخلاقی موضوع ازدواج چه دائم و چه موقت در روزگار ما که با انواع تهاجمات فرهنگی - که حجم و وسعتش بر هیچ عاقل بینایی پوشیده نیست -  دست به گریبان هستیم قطعا گامی مهم در نجات جامعه از پرتگاهی هولناک و نقشی مغفول مانده از رسالت حوزه انقلابی امروز است .

هوشیاری که از آمار رو به فزونی خیل پسران و دختران جوان  و میانسال نیازمند همسر و از جمعیت حدود یک میلیونی دختران و زنان در سن ازدواج  که در آمار های غیر رسمی تا یک و نیم میلیون نفر هم گفته شده با خبر گردد و بداند تعداد پسران مجرد آماده ازدواج که توان تامین حداقل های یک زندگی ساده را دارند در بهترین حالت کمتر از یک سوم آن است ، کمتر امکان دارد دچار این خطا گردد که ازدواج موقت را بازیچه ای برای هوس رانی مردان بداند .

در دنیای شیطان زده غرب تنها راهی که برای فرار از حل مشکل پاسخگویی به نیاز های طبیعی جوانان قبل از ازدواج - البته اگر ازدواجی باشد - دیده شده آزادی های بی حد و حساب جنسی است که انسان را تا سر حد پست ترین حیوانات پایین آورده و برای او در تامین نیازها هیچ شانی جز یک حیوان حریص و آزمند قائل نیست و در مدرسه آنها که به خود اجازه دادند در مقابل نص نبی اعظم صلی الله علیه و اله اجتهاد کنند تنها پاسخ به این نیاز طبیعی سکوت معنا دار عقلای قوم است و بی بند و باری بعضی جوانانی که کمتر گوششان به دهان مولوی ها و مفتی هاست[1] . ولی در مکتبی که منشاء احکام آن سلیقه های فردی و مصالح سرمایه داری نیست و احکام آن را نه به قیاس و استسحان  بلکه از کتاب و سنت  اخذ میکند قطعا باید برای حل هر مسئله ای به سراغ کتاب خدا و مفسران واقعی آن رفت و از راه خطایی که دیگران در اجتهاد های بی ضابطه طی کردند اجتناب کرد و سراغ پاسخ هر سوالی جز از شاهراه نص نرفت .

ازدواج موقت که از آن به متعه نیز تعبییر میشود مترقی ترین کارآمد ترین و بهترین راه پاسخگویی به نیاز های طبیعی قشر عظیمی از افراد است که رجوع و ترویج آن البته با ضابطه های شرعی و ساز و کار های قانونی - حتی همین قوانین کم بنیه موجود - میتواند مشکلات بزرگی را از پیش پای جامعه ای بردارد که افتخار بر سر دست گرفتن بهترین الگوی حکومت دینی را در دوران غیبت یعنی ولایت فقیه را دارد  .

متعه که در روایات ائمه اطهار علیهم السلام بر آن تاکیدات شگفتی برانگیز و کم نظیری وجود دارد از برجستگی های فقه امامیه است که شاید با اندک تاملی بتوان برای آن شانی بالاتر از یک مستحب موکد دانست و آن را تا سر حد یک سنت که بر ترک آن عواقبی مترتب است بالا برد .

در این نوشتار سعی بر این است تا سر حد امکان از بیان هر مطلبی  غیر از احادیث مسند و صحیح خودداری شود از این رو در بخش اصلی نوشتار به ترجمه رساله متعه شیخ مفید و توضیح مختصر بعضی از احادیث اکتفا شده است . روش نگارنده در ترجمه نیز ترجمه ساده و روان و بدور از پیچیدگی و اطناب و به گونه ای بوده تا افرادی که با اصطلاحات فقهی کمتر آشنایی دارند در فهم مطلب کمتر دچار مشکل گردند . از این رو نگارنده در حد وسع و توان محدود خود سعی نموده یکی از بهتری متن های موجود را در این باره از شیخ مفید که احاطه ی کم نظیرشان بر احادیث و فقه فرق اسلامی ، دوران خاص زندگی و مناظره هایی که با بعضی فرق در این خصوص داشتند ایشان را به شخصیتی ممتاز در عالم اسلام تبدیل کرده است را به همراه اضافاتی جزئی در اختیار اندیشمندانی که به دنبال دریچه ای نو برای حل معضلات بزرگ و متشرعینی که به دنبال راهی برای فرار از منجلاب گناه اند قرار دهد .

 

موضوع ازدواج موقت با تمام گفتگو های پیرامونش یکی از بحث برانگیز ترین مباحث فقهی و اجتماعی است  که تا کنون از منظر صاحب نظران بسیاری مورد نقد و نظر قرار گرفته ولی تا حدی که نگارنده جستجو نموده کمتر اثری درخور شان این سنت موکد از معاصرین نگاشته شده که حق مطلب را ادا نموده باشد

به امید آنکه در جامعه موالیان امیرالمومنین علیه السلام کسی نادانسته از گشایش های رحمانیت الهی دور و به تنگناهای غضب الهی نزدیک نگردد .

ادامه مطلب بزودی . . .

 

 

 

 



[1] شاهد بر این ادعا وجود بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در بعضی از استان های است


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی