حریم داران ولایت

ما را به جرم دوست داشتن نکشید !

حریم داران ولایت

ما را به جرم دوست داشتن نکشید !

درسنامه حمایت از کالای ایرانی

منتظر منتقم زهرا | جمعه, ۲۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۱۵ ب.ظ

  آثار و نتایج حمایت از کالای ایرانی

 1) دو دو تا چهار تا

الف) حمایت از کالای ایرانی چه مقدار شغل ایجاد میکند؟

لوازم خانگی 

-  در سال 95 میزان واردات لوازم خانگی به ایران 2400 میلیارد تومان بوده است .

-  سهم تولید داخل در بازار لوازم خانگی طبق آمار رسمی خوشبینانه به 40درصد میرسد.

-  حجم بازار لوازم خانگی به چیزی حدود 4 هزار میلیارد میرسد .

-  چیزی حدود 100 هزار نفر در صنعت لوازم خانگی مشغول به کار هستند .

-  با خرید لوازم خانگی ایرانی میتوانیم 150 هزار ایرانی دیگر را شاغل کنیم.

-  30 برند معروف در 5 سال اخیر در حوزه لوازم خانگی یا برشکست یا به مرز برشکستگی رسیدند

پوشاک

-  واردات پوشاک در سال 95 بیش از 230 میلیارد تومان بوده است.

-  میزان قاچاق پوشاک در سال 95 چیزی بیش از 3هزار میلیارد تومان بوده است.

-  با خرید پوشاک ایرانی میتوانیم چیزی حدود 470 هزار نفر دیگر را در این صنعت به کارگیری کنیم.

-  سهم تولید ملی در بازار پوشاک 70 درصد است.

-  860 هزار نفر در صنعت پوشاک مشغول به کار هستند 

  

کفش:

-  6400 کارگر به دلیل واردات بی رویه کفش بیکار میشوند.

-182 میلیارد تومان در سال 95 قاچاق کفش رخ داده است.

- مقام معظم رهبری در حرم رضوی در باره ضرورت افزایش کیفیت کالای ایرانی پیرامون حمایت از  کالای ایرانی می فرمایند  :

تولید داخلی بهبود  کیفیت پیدا کند.از پیغمبر اکرم نقل شده است که فرمود: رحم الله امر عمل عملا  فاتقنه. کار را محکم و زیبا و خوب انجام بدهند ، کیفیت کار بالا برود.1/1/ 1397

 همچنین ایشان به طور مکرر ضرورت افزایش کیفیت برای حمایت از تولید ایرانی گوشزد کرده اند :

تولید کننده داخلی – چه آن مدیر ، چه آن کارگر ، چه آن سرمایه گذار – خواسته میشود و اصرار  میشود که کار را تمیز ، درست و کامل ارائه دهند.7/2/1392

در خصوص برجسته کردن تولید ملی ، مسئله کیفیت خیلی مهم است . که مدیریت های تولیدی و  کارگرهای عزیز باید به این مسئله توجه کنند.10/2/1391

 محصول داخلی را باید مرغوب ، با کیفیت و بادوام تولید کنیم.1/1/1391

کالای ساخت داخل بایستی قانع کننده باشد . بایستی دوامش ، استحکامش ، مرغوبیتش جوری باشند که مشتری را قانع کند . این هردو کنار هم ، یک کار لازم و واجبی است. 7/2/1390

مقام معظم رهبری در حرم رضوی درباره ی ضرورت کاهش قیمت و افزایش رقابت پذیری کالا های ایرانی پیرامون حمایت از کالای ایرانی می فرمایند:  یکی از کار های بسیار مهم در کشور این است که بتوانیم تولید داخلی را رقابت پذیر با جنس خارجی به وجود بیاوریم؛ در حد امکان ارزان تر از جنس خارجی بتوانیم تولید کنیم که البته خود این مقدماتی دارد ؛ بعضی از مقدمات به عهده ی دولت است  بعضی هم به عهده ی خود ما است.01/01/1397    

 ما باید به ایجاد مزیتهای رقابتی توجه کنیم. مسئله ی قابل رقابت بودن قیمت تمام شده مهم است وباید به آن توجه کنند ؛ که این البته کمک دولت را می خواهد. اینها کارهای فراوانی است که باید  انجام بگیرد.10/2/1391                 

   تا آنجایی که بتوانیم ، باید قیمت تمام شده را ارزان کنیم  . این کار، همکاری همه را میطلبد . بخش های گوناگون دولتی باید در این زمینه همکاری کنند – چه بخش های پولی و مالی ، چه بخش های  دیگر اقتصادی – مجلس هم باید همکاری کند 01/01/  1391                                                               

آن کسی که سرمایه گذاری می کند ، سعی کند حداکثر استفاده از آن سرمایه انجام بگیرد یعنی هزینه های تولید را کاهش بدهند بعضی از بی تدبیری ها ، بی سیاستی ها موجب می شود هزینه ی  تولید برود بالا ، بهره وری سرمایه و کار کم بشود .01/01/ 1393                                                          

اهمیت رقابت پذیری تا حدی است که این موضوع در بند هشتم سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی

 گنجانده شده است:                                                                                                                           

 برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید .29/11/ 1392               

                                

ج(تقابل نظام سلطه با حمایت از کالای ایرانی          

مدیریت جدی واردات از سوی دولت است.  .اجناسی که در داخل تولید میشود یا قابل تولید شدن است ، با حتما از خارج وارد نشود. به بنده مراجعه می کنند، موارد زیادی شکایت می کنند می گویند ما این کارخانه را ایجاد کرده ایم، این محصول را تولید کرده ایم ، به مجرد اینکه این محصول خواست بیاید بازار ، یک وقت دیدیم در گمرک باز شد ، از خارج مشابه این جنس وارد شد موجب  میشود که بسیاری از کارخانجات ما از این جهت ناکام بمانند، بعضی ورشکسته بشوند و مشکلات برایشان به وجود بیاید. بایستی حتما این  واردات مورد توجه قرار بگیرد و مدیریت بشود از سوی دولت .          

بعضی اوقات یک چیز هایی را وارد میکنند ، ما تذکر میدهیم به مسئولین که چرا وارد شده است ؟در جواب ما میگویند این را که ما وارد نکرده ایم بخش خصوصی وارد کرده است ، این جواب جواب کافی نیست بخش خصوصی بایستی مدیریت بشود ، دولت باید مدیریت کند ، مسلط باشد بر اینکه  چه چیز وارد بشود و چه اندازه وارد بشود و چه چیزی وارد نشود ، اینها را بایستی توجه کنند حتما  یکی از کارهای مهم همین است که بایستی انجام بگیرد .01/01/  1397                                             

 همچنین ایشان در سخنرانی های متعددی این موضوع را گوشزد کرده اند:

آنجایی که تولید داخلی ای هست و واردات به این تولید ضربه میزند ، آنجا با شدت تمام باید جلوی  واردات گرفته بشود 22/03/1396

منظور از منع واردات ، واردات کالاهایی نیست که در داخل به قدر کافی تولید نمی شوند یا واردات آنها می تواند برای تولید داخل الگو قرار گیرد، بلکه آن وارداتی باید متوقف شود که کارخانه داخلی و  تولید را تعطیل می کند .21/01/  1396                                                                                              

بعضی از اجناس اساسی هست که در داخل قابلیت تولید دارد اما در عین حال وارد میشود، در حالی که میشود در اینجا تولیدش کرد؛ولو امروز نداریم و امروز تولید نمیشود اما قابل تولید کردن است.بنده چند سال قبل از این شنیدم که علوفه را وارد میکنند.گفتیم خب علوفه که وارد کردنی نیست ، با این همه مراتع و مزارع و مانند اینها؛ گفتند علوفه احتیاج به فلان جنس دارد که این جنس  در داخل کشور تولید نمی شود.گفتیم خب تولید کنید.01/01/ 1396 میلیارد تومان در سال 95 به واردات کفش اختصاص داده شده است       

       ب) بازاریابی و صادرات

مقام معظم رهبری در حرم رضوی درباره ضرورت بازاریابی صادراتی پیرامون حمایت از کالای ایرانی  می فرمایند:

بازاریابی بیرون از کشور و صادرات هم یکی از انواع حمایت از کالای ایرانی است. بایستی ما که با پانزده کشور همسایه ایم- غیر از کشورهای دیگر دور دست که می توانند کالای ایرانی را مصرف بکنند، با پانزده کشور همسایه هستیم – ا زاین همسایگی استفاده کنیم ، کالای ایرانی را صادر کنیم؛ این، هم به عهده وزارت خارجه است ، هم به عهده وزارت بارگانی است ، هم به عهده فعالان اقتصادی مردم است ، بازاریابی کنند. یک آماری را به من دادند که اگر ما بتوانیم بیست درصد از تولیدات ]مورد نیاز[ کشور های همسایه خودمان را –فقط همسایه – ]یعنی[ بیست درصد از مجموع مصرف آنها را متعهد بشویم ، فلان تعداد شغل ]ایجاد میشود[ – یک عدد خیلی بالا که تاثیرش در ایجاد اشتغال در کشور و ایجاد ثروت ملی بسیار زیاد خواهد بود.01/01/1397             

این بازار یابی صادراتی علاوه بر تمرکز بر کشور های همسایه باید فرا منطقه ای نیز باشد:                                                            

بازاریابی جهانی یکی از مهم ترین وظایف برای رونق اقتصادی کشور است- که جزو کارهایی است که ما نکرده ایم و جزو کم کاری های ماست.29/03/1385       

                                        

    ج ) حمایت از کالای ایرانی چه مقدار سرمایه ایجاد میکند؟

 سرمایه چیست؟

به طور کلی هر گونه دارایی به صورت نقدی مانند پول نقد موجودی حساب بانکی ، ارز های بین

المللی مثل دلار و یورو و نیز دارایی های غیر نقدی مانند تجهیزات صنعتی ،ماشین آلات ، ملک ،  زمین و... سرمایه نامیده میشود.

 سرمایه گذاری چیست؟

به طور کلی سرمایه گذاری یعنی سپرده گذاری پول و یا دارایی با هدف دستیابی به سود بیشتر که  ممکن است در کوتاه مدت و یا بلند مدت به دست آید.

 *افزایش صادرات مساوی است با افزایش کار و سرمایه در کشور است.

نکته ی اساسی که در باب کار وجود دارد و کارآفرینان باید به او توجه کنند ، مسئله ی مرغوبیت تولید داخلی است. کیفیت تولید داخلی است . این خیلی مهم است . البته بخشی از این ، ارتباط  پیدا می کند به همان قضایای مالی و نمیدانم مقررات و غیر ذلک ، و پشتیبانی های دولت اما بخشی هم ارتباط پیدا می کند به عزم و اراده ی مسئولین ، کار آفرین و کننده کار. این آینده نگری است.شما امروز ببینید در دنیا کمپانی هائی هستند صدسال است این ها دارند کار می کنند ؛ صدوپنجاه سال است دارند کار می کنند و محصولاتشان در دنیا فروش می رود.اسم این ها کافی است که جنس را تو بازار رائج کند.به خاطر این که درست کار کردند ، خوب کار کردند ، مشتری مطمئن است به این ها . شما می گویید که ما سفارش کنیم به مردم که تولیدات داخلی را مصرف کنند. من که خب چند سال است دارم سفارش می کنم ، بنده که بارها گفته ام ، منتها این با شعار درست نمی شود. خب، بله یک مقداری مردم حالا یک اعتمادی بکنند ، یک اعتنایی بکنند به حرف ما ، به خاطری که مثلا ما گفتیم ، بروند یک مقداری چه کنند ، این یک بخشی از قضیه است.یک بخش دیگر هم مربوط به کیفیت است . خب کیفیت را باید بالا برد. مسئله مرغوبیت و کیفیت خیلی مهم است ، و استحکام اینها خیلی مهم است.اگر چنانچه جنس داخلی ، تولید داخلی ، این خصوصیات را داشته باشد ، به طور طبیعی تمایل پیدا می شود.16/06/1389  

می توان از ظرفیت بورس کالا به منظور عرضه و فروش محصولات صادراتی نیز استفاده کرد. همچنین توسعه رینگ صادراتی و نظام تحویل )انبارداری در مبادی گمرکی کشور و حتی بین المللی شدن بورس کالا در مراکز مشهور تحویل تجاری( از رموز موفقیت بورس کالا در امر صادرات خواهد بود.

تابلوی محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در کنار بورس انرژی می تواند با ایجاد تنوع در روش های فروش و مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش، به افزایش صادرات برق، افزایش صادرات پتروشیمی و افزایش صادرات فرآورده های نفتی کمک کند؛ بنابراین لازم است دولت و مجلس سازوکارهای تشویقی لازم مانند معافیت های مالیاتی فروشندگان و خریداران کالا در بورس، اعطای تسهیلات آسان و ارزان قیمت بانکی به خریداران کالا از بورس و الزام نهادهای وابسته به دولت جهت خرید یا فروش کالاهای بورسی در بورس های کالایی را در جهت توسعه هر چه بیشتر بورس های کالایی به وجود آورند. 

می تواند با ایجاد تنوع در روش های فروش و مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش، به افزایش صادرات برق، افزایش صادرات پتروشیمی و افزایش صادرات فرآورده های نفتی کمک کند؛ بنابراین لازم است دولت و مجلس سازوکارهای تشویقی لازم مانند معافیت های مالیاتی فروشندگان و خریداران کالا در بورس، اعطای تسهیلات آسان و ارزان قیمت بانکی به خریداران کالا از بورس و الزام نهادهای وابسته به دولت جهت خرید یا فروش کالاهای بورسی در بورس های کالایی را در جهت توسعه هر چه بیشتر بورس های کالایی به وجود آورند.

ج) واردات و قاچاق دشمنان گارگران ایرانی

1.نخریدن کالای ایرانی مساوی با بیکاری

مسئله ی واردات را هم گزارش دادند ؛ البته جز نگرانی های من است. حالا این گزارش هم هست لکن آنچه که انسان مشاهده می کند ، یک قدری نگرانی آور است .درست است ممکن است رشد نسبت واردات به صادرات غیر نفتی ما کاهش پیدا کرده ؛ این رشد کم شده – این خودش چیز مثبتی است – اما به این اکتفا نکنید بخصوص در همین زمینه های زراعی و باغی و اینها که ذکر کرده اند ، اینها چیزهایی است که بایستی هرچه می توانیم، از واردات اینها پرهیز کنیم. مردم هم تحمل می کنند و می پذیرند. بنابراین در سیاست های واردات ؛ یک بازنگری جدی بکنیم بخصوص در کالاهایی که ما مزیت تولید داریم ؛ چه صنعتی ، چه کشاورزی. از نگاه بخشی به واردات- که حالا هر بخش دولتی طبق نیاز های خودش دنبال واردات برود حتما پرهیز شود.6/6/1390

 2.خرید کالای قاچاق مساوی با بیکاری:

مقام معظم رهبری در حرم رضوی درباره ضرورت  مبارزه جدی با قاچاق و مصرف نکردن کالای قاچاق  پیرامون حمایت از کالای ایرانی می فرمایند:

یکی از الزامات ، مبارزه جدی با قاچاق است که متاسفانه در سالهای گوناگون ، این مبارزه ی جدی  بدرستی انجام نگرفته است ، و باید انجام بگیرد .

البته اخیرا شنیدم که وزارت اقتصاد در گمرگ یک سامانه ای را به راه انداخته اند؛ نقل کرده اند که این سامانه بسیار موثر است ، بسیار مفید است برای اینکه جلوی قاچاق را بگیرد؛بسیار خوب این کار را دنبال کنند و این کار حتما تحقق پیدا کند . جلو یقاچاق باید گرفته شود . و مردم هم جنس قاچاق را ، جنسی را که می فهمند این جنس قاچاق است ، مقید باشند متعصبانه این جنس را مصرف نکنند تا قاچاقچی برایش صرفه نداشته باشد که این کارا انجام بدهد . آمارهای کارشناسان جوان ما از تاثیر مخرب واردات بر تولید کشور ، آمارهای بسیار مهمی است.کارشناس های جوانی هستند که در این زمینه ها کار می کنند و بسیار خوب می فهمند ؛ اینها یک آماری را آوردند به بنده دادند و نشان دادند که فلان مقدار واردات ، چقدر شغل را در کشور از بین می برد ! آن وقت ما از بیکاری جوانها می نایم؛ واردات هم همین طور بیخودی مثا سیل وارد کشور می شود . پس بنابراین یکی از انواع  حمایت هم این است که در داخل باقاچاق و باواردات بی رویه مبارزه بشود.1/1/1397                          تاکید مقام معظم رهبری بر مبارزه جدی با قاچاق تا جایی است که ایشان معتقدند کالای قاچاق  قاچاقچی بایستی آتش زده شود:  

در موضوع قاچاق بنده به مسئولین گفته ام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا می کنیدو آن جنس قاچاق را که چند هزارتن وزن آن است ، وارد کشور می کنید ، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی ، به جنس دارای مشابه داخلی .خب معلوم است وقتی که جنس خارجی وارد شد – چه از مبادی ورودی قانونی مثل گمرگ و امثال اینها ، چه از مبادی قاچاق که متاسفانه هم خیلی زیاد است – تولید داخلی می خوابد.وقتی تولید داخلی خوابید ، همین وضعی پیش می آید که امروز است : جوان ما بیکار میشود ، اشتغال ما کم می شود ، رکود بر کشور حاکم میشود ، وضع زندگی و معیشت مردم دشوار میشود.اینها را که دیگر از طریق ارتباط با آمریکا و با اروپا نمی شود حل کرد ، اینها را خودمان باید حل کنیم.اینها کارهایی است که به عهده خود ماست ؛ راه این است.11/5/1395 

غذا و دارو:

طبق گفته سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ارزش کلاهای قاچاق در حوزه غذا و داروی کشور حدود 10 میلیارد دلار است. این آمار شامل انواع مکمل های غذایی،انواع میوه ،تجهیزات پزشکی ، انواع دارو و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی میشود.

طلا و جواهرات:

طبق آمار سالانه در حدود 3 میلیارد دلار طلا و جواهرات از روش های غیر قانونی به داخل کشور وارد میشود. این محصولات از آنجا که ارزش بالایی دارند ، دارای حجم کمی هستند و انتقال آن ها به داخل کشور به نسبت محصولات با حجم بیشتر راحت تر است، گرچه ریسک ناشی از کشف این محموله ها در مقایسه با دیگر کالاها نیز بیشتر خواهد بود.

قطعات خودرو:

طبق گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی تخمین ها از میزان قاچاق قطعات خودرویی در حدود 400 تا 500 میلیون دلار است.

سیگار:

 بر اساس وزارت بهداشت که مصرف کشور را حدود 55 میلیارد نخ اعلام نموده اند در صورت محاسبه میزان مصرف بر اساس اعلام وزارت بهداشت و کسر نمودن 43 میلیارد نخ تولید داخل و واردات رسمی کشور از این میزان،میزان قاچاق سیگار 12 میلیارد نخ برآورد میگردد و با توجه به قیمت هر نخ سیگار وارداتی نشان از قاچاق 200 میلیون دلاری سیگار به کشور دارد.

لوازم خانگی:

واردات رسمی لوازم خانگی سالانه در حدود 450 میلیون دلار است در حالیکه طبق گفته رئیس انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی آمار شرکت های بازرسی فروش 5 میلیارد دلاری لوازم خانگی خارجی در بازار ایران را نشان میدهد که عمده آن قاچاق است. میزان قاچاق لوازم خانگی بیش از 15 هزار میلیارد تومان است. 

پوشاک و محصولات نساجی:

طبق گفته مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، طبق آمارهای جهانی ، در سال 2014 بالغ بر 700 میلیون دلار پوشاک وارد ایران میشود که تنها 10 درصد آن از مبادی قانونی و 90 درصد آن قاچاق میشود. همچنین طبق گفته سخنگوی ستاد مبارزه با

قاچاق کلا و ارز، برآوردها نشان میدهد ارزش کلای قاچاق نساجی شامل پوشاک،پارچه،پتو و دریگر اقلام مرتبط با حوزه نساجی حدود 2 میلیارد دلار است.

* با جلو گیری از 700 میلیون کالای قاچاق در حوزه پوشاک و نساجی 550000 شغل ایجاد میشود.

170 هزار کارگر: اگر واردات و قاچاق کفش متوقف شده و همه کفش ایرانی بخرند تقریبا 170 هزار ایرانی دیگر مشغول به کار خواهند شد.

50 درصد: بنا بر اعلام عضو اتاق بازرگانی تبلیغ کار گاه های تولید کفش تبریز با 50 درصد ظرفیت مشغول به کاراند.

-500هزار کارگر در صنعت کیف و کفش کشور مشغول به کار هستند.

-75 درصد سهم تولید ملی در بازار کفش میباشد.  

تلفن همراه:

سالانه 12 میلیون دستگاه تلفن همراه در بازار خرید و فروش میشود و طبق آمار نزدیک به 90 درصد گوشی های موجود در بازار از طریق قاچاق وارد شده است که کارشناسان میزان آن را در حدود 2 میلیارد تخمین زدهاند.

* با جلو گیری از 12 میلیون کالای قاچاق در حوزه تلفن همراه 9300 شغل ایجاد میشود.  

برنج :

برنج پنجمین کالای وارداتی به ایران بوده است. 

-690 میلیون دلار در سال 95 با بیش از 3 هزار میلیارد تومان میزان واردات برنج بوده است .

* با جلوگیری از این میزان واردات برنج برای 530000 نفر شغل ایجاد میشود.

 

 

ردیف

نام کالا

واحد

ده ماه منتهی به دی 1394

ده ماه منتهی به دی

1395

درصد تغییرات

1

لوازم خانگی

دستگاه

5.978.897

18.130.474

203.2

2

مواد خوراکی

کیلو گرم

18.498.373

34.776.831

88.0

3

مسکرات

قوطی و بطری

1.721.966

1.890.973

9.8

4

البسه

ثوب

9.962.358

8.506.960

-14.6

5

سیگار

نخ

350.039.828

1.406.932.075

301.9

6

دارو

قلم

80.345.844

203.968.435

153.9

7

برنج

کیلو گرم

15.472.452

39.002.697

152.1

8

تجهیزات ماهواره

دستگاه

2.564.294

3.088.390

20.4

9

گوشی تلفن همراه

عدد

175.871

208.246

18.4

10

لوازم یدکی )خودرویی(

دستگاه

830.330

3.254.970

292.0

11

لوازم آرایشی و بهداشتی

عدد

11.208.703

12.209.790

8.9

12

سلاح و مهمات

قبضه

111.734

328.594

194.1

13

فرآورده های نفتی

لیر

34.519.686

35.962.490

4.2

14

طلا و جواهرات

گرم

405.557

326.213

-19.6

15

خودرو

دستگاه

185

147

-20.5

16

پارچه

متر

3.548.475

3.018.608

-14.9

17

دام و احشام

راس

86.124

90.111

4.6

18

تجهیزات رایانه ای

دستگاه

1.323.247

1.519.795

14.9

19

لوازم صوتی و تصویری

دستگاه

31.737

108.164

240.8

20

اسباب بازی

عدد

3.112.984

5.818.127

86.9

21

کفش

جفت

441.953

417.648

-5.5

22

تجهیزات پزشکی

دستگاه

773.302

1.457.088

88.4

23

مواد خوراکی

عدد

666.981

1.151.619

72.8

24

میراث فرهنگی

قلم

19.403

18.984

-2.2

25

کود شیمیایی

کیلو گرم

634.981

1.098.104

72.9

26

اقلام ضد فرهنگی

عدد

8.955.607

4.885.135

-45.5

27

مواد محترقه

عدد

95.365.464

21.433.554

-77.5

28

فرآورده ای شیلاتی

کیلو گرم

74.474

201.287

170.3

29

کیف

عدد

117.929

125.087

6.1

 

ماخذ: دستگاه های کاشف موضوع ماده 36

در پایاان بهار 96

در پایان سال 95

شاخص نیروی کار

ردیف

 40.6

نرخ 

 39.5

نرخ 

مشارکت اقتصادی 

 1

 26.675.328

تعداد

 25.791.450

تعداد

 12.6

نرخ 

 12/4

نرخ 

بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر

 2

 3.366.973

تعداد

 3.203.398

تعداد

 28.8

نرخ 

 29.2

نرخ 

بیکاری جوانان 15 تا 24 سال

 3

 867.154

تعداد

 869.531

تعداد

 26.4

نرخ 

 25.9

نرخ 

بیکاری جوانان 15 تا 29 سال

 4

 1.882.755

تعداد

 1.827.525

تعداد

 

 

 


2) ماتوانستیم ، پس بازهم می توانیم

الف( پیشرفت کیفی کالای ایرانی)قبلا چه بودیم و الان کجا هستیم(

ما امروز تولیدات داخلی زیادی داریم ؛ هم در زمینه ی صنعت ، هم در زمینه ی کشاورزی ؛ باید به کیفیت این ها اهمیت بدهیم ، کیفیت این ها را بالا ببریم.باید جوری باشد که مصرف کننده احساس کند آنچه که در کشورش تولید می شود، به دست کارگران ایرانی تولید می شود ، از لحاظ کیفیت یا

بهتر از نوع خارجی است یا لااقل همسطح آن است.01/01/1389                                                                                  تاکید ایشان بر ضرورت افزایش کیفیت و استحکام کالای ایرانی راهکارهایی نیز برای تحقق این امر نیز ارائه می نمایند : 

ماباید کاری کنیم که کالای ایرانی به عنوان یک کالای محکم ، مطلوب ، زیبا، همراه با سلیقه و بادوام در ذهن مصرف کننده  ایرانی و غیر ایرانی باقی بماند. این باید همت مجموعه کارآفرینی و کارگری و متصدیان این امذ باشد . البته ااین کار ، پیش نیازهایی دارد. ممکن است آموزش مهارت های لازم ، دوره های ایجاد مهارت لازم باشد – که اینها کار دستگاه های دولتی و امثال دولتی است – لیکن باید هدف این باشد ...آنجائی که ذوق و هنر ایرانی به میدان می آید – همین کارگری که دارد کار می کند ،ابتکارش ، ذوقش ، هنرش ، محکم کاری اش – کار می شود جالب و ماندگار. الان خوشبختانه در تولیدات کشور محصولات زیادی هست که از مشابهات خارجی اش بعضی بهتر است ، بعضی بمراتب بهتر است ، هم زیباتر ، هم محکم تر ، هم جالبتر،.این را ماباید عمومیت بدهیم ، در همه ی مواد تولیدی مان ؛ چه مواد مصرف خوراکی ، چه مسائل مربوط به پوشاک، چه مسائل زندگی ، چه مسائل تزئینی. در همهی چیزهایی که تولید می شود ، باید این را در نظر بگیریم ؛ و می توانیم. مجموعه کارگری ، طراحان ، مهندسان ، سرمایه گذاران ، کارگران دستی ، کارگران ماشینی می توانند این کار را انجام دهند. ما باید همتمان را بر این قرار بدهیم؛ ایجاد محصول بادوام ، زیبا و فاخر. این، یک کار  کلان است.7/2/1390   

 کارگران و عناصر فنی ، کیفیت صنعتی را تا آنجا که به دقت و دلسوزی در کار مربوط است ، بالابرده ، با روح ابتکار و اعتماد به نفس ، نیاز کشور به محصولات و دانش فنی بیگانگان را کاهش دهند و پایه های صنعت اصیل و ملی را استوار سازند و موجب شوند که مصرف کنندگان به محصولات داخلی اطمینان و علاقه پیدا کنند .همچنین راه به سمت صنعت پیشرفته و پیچیده را باز کنند و نشان دهند که استعداد و ابتکار ایرانی قادر است کشور را – حتی در صنایع پیشرفته – از دیگران بی نیاز

سازد.23/4/  1368                                                                                                                              ایشان بدترین راه افزایش کیفیت ، ورود بی رویه کالاهای خارجی می دانند:

سیاست هائی وجود دارد که می شود وادار کرد ، مجبور کرد تولید کننده داخلی را به  این که کیفیت را ارتقا بدهد. بدترین گزینه برای بالابردن کیفیت  داخلی این است که ما راه را برای مصنوعات خارجی باز کنیم ؛ این ، بدترین گزینه است. گزینه های بهتری وجود دارد برای اینکه ما کیفیت را بالا ببریم.9/1/1389

مقام معظم رهبری در حرم رضوی پیرامون حمایت ازکالای ایرانی ، ضرورت توجه به نیازها و سلیقه  های مصرف کنندگان را توصیه می نمایند:                                                                                          

این جور نباشد که نگاه نکنید که مردم چه می خواهند.تولید کالای ایرانی به این معناست که باید  چیزی تولید شود که مطابق با سلیقه مردم و میل مردم )باشد( ، همراه با ظرافت های لازم.1/1/1397یک نکته ی دیگر هم مسئله ی نوآوری و ابتکار و زیبائی است در تولیدات کشور. از جمله چیزهائی که باید مورد توجه قرار بگیرد ، نوآوری کردن در همه تولیدات به صورت پی در پی و لحاظ حس ،یعنی اشباع حس زیبائی شناسی در مصرف کننده است. این یکی از مسائل قابل توجه هست که بایستی به آن اهمیت بدهیم. من حقیقتا از دوستانی که در این زمینه ها تلاش می کنند ، کار می  کنند ، تشکر میکنم.16/6/ 1389

دولت تصمیم بگیرد در هیچ یک از چیز هایی که مصرف میکند از قلم و کاغذ و روی میز گرفته تا ساختمان سازی تابقیه چیز ها ، هر آن چه در داخل قابل تولید است، خودش را از خارج ممنوع کند ،بر خودش حرام کند . ما این را هم تجربه کردیم ، امتحان کردیم و یک جاهایی دیدیم. یک وقتی یک کاری انجام میگرفت – مال سالها پیش است – یک چیزی داشتند میساختند ، بنده مسئولین آنجا را خواستم و به آنها گفتم که در این کاری که داریدمیکنید ، سعی کنید هیچ قلم خارجی به کار نبرید ؛ آنها هم قول دادند ، مردانه هم عمل کردند. در آخر که ما گزارش گرفتیم و تحقیق کردیم ، معلوم شد حدود  98 درصد از مصاح اینجا را توانسته اند از داخل تهیه کنند ؛ یکی دو درصد چیز هایی بوده که در داخل وجود نداشته است و از خارج آورده اند.خب میشود این کار ها را کرد. 9/2/139

3 ) سرنوشت ماهم به دست خود ماست

الف  (معرفی کشور های پیشرفته دنیا که از کالای ملی خودشان حمایت کرده اند

بررسی تاریخ اقتصادی کشورهای مختلف به خصوص توسعه یافته، نشان می دهد که تمامی آنها در مقطعی از تاریخ حیات اقتصادی خود؛ با کنار گذاشتن سیاست اقتصادی درهای باز، به حمایت و مصرف کالای داخلی روی آورده اند. در واقع جوامع و دولت های این کشورها؛ در برخی مقاطع زمانی با روی آوردن به مصرف کالاهای داخلی؛ فرصت تنفسی برای رقابت تولیدکنندگان داخلی با کالاهای مشابه خارجی مهیا کرده، سپس در جهت اجرایی نمودن سیاست های مبادله ی تجاری اقدام نموده اند. در ذیل به چند نمونه از این کشورها اشاره می کنیم:

 گاندی و استقلال هند

گاندی رهبر بزرگ و بانی استقلال هند به مردم خود گفت شما یا باید به جنس هندی اکتفاکنید ومستقل باشید و یا از چرم وپارچه انگلیسی استفاده کنید و به انگلیسی ها وابسته باشید پس برای

 .استقلال کشورتان از اجناس انگلیسی  چشم پوشی کنید.

مردم هند باپیروی از او استقلال کشورشان را از انگلیس به دست آوردند..

 ژاپن چگونه ژاپن شد ؟

آمریکا دو شهر اقتصادی و نظامی هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را در جنگ جهانی دوم با خاک یکسان کرد . ژاپن به کشوری ورشکسته تبدیل شد.ژاپنیها تا 6 ماه حتی دمپایی نداشتند . و پا برهنه راه میرفتند . آنها حاضر نشدند دمپایی خارجی استفاده کنند تا اینکه کارخانه دمپایی زاپن افتتاح شد.یک دمپایی بدریخت و بی کیفیت بود اما تولید کننده ها قدر اعتماد مردم را می دانستند و مردم  ژاپن با کار خستگی ناپذیر ، ژاپن را به یکی از غول های صنعتی جهان تبدیل کرد .                            

ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم، به کشوری ورشکسته و مردم در حالی نظاره گر پایان خفت بار جنگ جهانی بودند که از شهرها و اقتصادشان چیزی جز تل

 خاکستر باقی نمانده بود                                                                                                 

با این حال، اراده شرقی در ژاپن ، بدین امر تعلق گرفت که «باید از نو ساخت و بر پای خود ایستاد.» آنها نه نفت داشتند که بفروشند و با پولش خرابه ها را آباد کنند و نه گاز که صادر کنند و کالای خارجی وارد نمایند و خوش باشند. ژاپنی ها دریافته بودند که خودشان هستند و خودشان. از این رو، کارگاه ها و کارخانه ها و راه ها را «خودشان» ساختند و قوت غالب شان را برنج و سیب زمینی داخلی قرار دادند و به جای وارد کردن کالاهای با کیفیت و گاه  ارزان خارجی، به همان مصنوعات داخلی کم کیفیت و گران بسنده کردند .                                       

ژاپنی ها ، پول مفت نفت و گاز نداشتند بلکه هر آنچه داشتند، ذره به ذره اش را با «کد یمین و عرق جبین» به دست آورده بودند و هم از این روست که قدر سرمایه هایشان را می دانستند و آن را برای وارد کردن آدامس و مجسمه و کریستال و لباس فاخر و صندلی مجلل و لوازم آرایشی و

هدر نمیدادند

در واقع، حمایت از کار و سرمایه ملی در این کشور در سال های سازندگی، نه امری صرفاً دولتی   که رویکردی کاملاً ملی و نهادینه شده در فرهنگ ملت بود .                                                         

در این میان، صنعتگران نیز به عنوان بخشی از همان ملت کوشا، شرایط خاص آن سال ها را که در غیاب رقبای خارجی برایشان محقق شده بود، به فرصتی برای کیسه دوختن برای خود تبدیل نکردند و با این استدلال که «در این بازار انحصاری، مشتری گزینه ای جز ما ندارد»، به بنجل سازی روی نیاوردند و کوشیدند در گذر زمان، کیفیت تولیدات خود را بالا و قیمت ها را رقابتی کنند؛ آنها به ملت  خود احترام می گذاشتند و قدردان واقعی مشتریان داخلی شان به خاطر خرید کالای داخلی بودند.

آلمان چگونه آلمان شد؟

خرابی های ناشی از جنگ جهانی دوم ، آلمان را به یک کشور کمر شکسته بدون هیچ گونه مواد معدنی مثل نفت و گاز تبدیل کرد ! ولی آنها اتکا به توان داخلی و حمایت از تولید ملی را نه فقط در سطح دولت بلکه به یک فرهنگ عمومی تبدیل کردند.

این کشور پس از پایان جنگ جهانی دوم، در زمانی بسیار کوتاه از میان خاکسترهای جنگ به پا خاست و اقتدار خود را دوباره به سایر کشورهای اروپایی و جهان دیکته کرد.آنگونه که این تغییر و تحول عظیم، به معجزه ی اقتصاد آلمان معروف شد. دولت های "آدنائر" و "ارهارد" در فاصله سالهای 1949 تا 1966 سیاست افزایش صادرات و نگه داشتن میزان واردات در سطحی پایین را در پیش گرفتند. این مسئله کمک زیادی به شکل گیری و توانمند شدن صنایع داخلی آلمان نمود .

کاهش وابستگی وارداتی کالاهای آلمانی، دگرگونی در ساخت اجتماعی و عادات مصرفی و سفره غذایی بسیار قانعانه مردم آلمان را از جمله دلایل موفقیت سیاست های اقتصادی این دوره دانسته اند.  

کشورهای دیگری همچون چین، هند در دوران گاندی، فرانسه پس از پایان جنگ جهانی دوم، را هم می توان نام برد که با خودباوری و اتکا به تولید داخلی و حمایت از آن زمینه رشد اقتصادی و بهبود شرایط کسب و کار در جغرافیای مکانی خود را فراهم کردند.

کره جنوبی

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2014 به 1450 میلیارد دلار آمریکا رسید و در جایگاه 13 جهان قرار گرفت. این کشور طی ده های اخیر به عنوان یکی از کشورهای رو به رشد و پیشرو در شرق آسیا مورد توجه زیاد کارشناسان اقتصادی قرار داشته است؛ به نحوی که در این دوره به عنوان شاخص کشورهای در حال توسعه مورد اشاره قرار می گرفته است. کره جنوبی که پنجاه سال پیش از موزامبیک و بولیوی فقیرتر بود، هم اکنون جزء کشورهای پیشرفته جهان محسوب می شود و نرخ رشد متوسط 7 درصدی را طی نیم قرن تجربه کرده است. فرهنگ مصرف در این کشور نیز بسیار قابل توجه است. کره ای ها حساسیت و تعصب بالایی نسبت به کالاهای بومی خود دارند؛ به نحوی که به سادگی حاضر نمی شوند کالاهای خارجی مشابه مصرف کنند، حتی گاهی با کیفیت بسیار بالاتر. به عنوان مثال به رغم اینکه خودروهایی از جمله محصولات تویوتا، مرسدس بنز، بی ام دبلیو و ... به نسبت خودروهای کره ای از کیفیت بالاتری برخوردارند، امثال اینگونه خودورهای خارجی به ندرت در خیابان های کره جنوبی به چشم می خورند )با وجود اینکه کره ای ها به طور متوسط درآمد لازم برای خرید برندهای مشهورتر خودرو را دارند(. حتی خودروهای تشریفات که در اغلب کشورهای جهان از نوع مرسدس بنز انتخاب می شوند در این کشور محصولات هیوندایی و کیاموتورز )بومی کره جنوبی( هستند.  

یکی از عواملی که باعث شد سامسونگ ، سامسونگ بشود ، حمایت مردم کره از محصولاتش بود ؛ زمانی که بهترین تلویزیون های سونی رنگی توی بازار بود ، کره ای ها تلویزیون های سیاه و سفید را که فقط سه سال عمر داشته  می خریدند. 

* در کتاب (نیکوکاران بدنام ) دکتر جانگ استاد کره ای الاصل دانشگاه کمبریج

دانش آموزان کره ای نام کسانی را که محصولات خارجی استفاده می کردند پای تخته سیاه می نوشتند و علامت میزدند : خائن به میهن )این موضوع در دورانی بود که کیفیت محصولات کره ای بسیار پایین بود(

انگلستان

این کشور، در قرن 16 میلادی یکی از نمونه های بارز حمایت ملی از تولیدات داخلی به حساب می آید. آن روزها بریتانیا را به عنوان مهد اقتصاد سرمایه داری جهان از حیث آزادی تجارت و مبادله ،تخصص گرایی و صنعتی شدن و پیگیری منافع شخصی و آزادی های فعالیت های اقتصادی و عدم مداخله ی دولت در اقتصاد می شناختند.با این وجود؛ انگلستان بدون توجه به قضاوت کشورهای دیگر در مورد سیاست های اتخاذی خود، با وضع تعرفه های بالای وارداتی بر محصولات کشاورزی، اجازه ی رقابت محصولات کشاورزی خارجی با تولیدات داخلی خود را نداد و از تقویت تولید داخلی حمایت کرد .درواقع انگلستان به نفع اقتصاد ملی و تولید داخلی خود از ابتدایی ترین اصول علم اقتصاد سرمایه داری عدول کرده، آن ها را با بی اعتنایی کنار گذاشت. زیرا واقعیت آن بود که علم اقتصاد سرمایه داری بسیاری از پیچیدگی های فرهنگی-اجتماعی موجود در جوامع انسانی را نادیده انگاشته یا با ثابت فرض کردن آنها، برنامه ریزان اقتصادی را دچار اشتباهات مهلکی می کند. مردم انگلستان نیز با تعصبی خاص به دنبال خرید کالاهای انگلیسی بودند. مردم انگلستان شکوفایی اقتصادی و رشد صنایع داخلی خود در دهه های بعد را تا حد زیادی مدیون حمایت همه جانبه و ملی از تولیدات انگلیسی در مقطع زمانی مذکور می دانند.

چین

1-دومین کشور پهناور جهان 

2-بزرگترین صادر کننده در بین 232 کشور جهان 

3-پرشتاب ترین کشور رشد اقتصادی در چند دهه اخیر 

4-     چهل سال پیش هر ند نفر جلوتر د رهر نوسان اقتصادی 

5-     60سال پیش چین در این وضعیت نبود

6-     1950نبض اقتصاد دنیا دست آمریکا بود

7-     دارای16 هزار تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی

8-    سال 1960-1950 اقتصاد جدید در چین یک میلیارد و 357میلیون 

9 - چین در سال 2013 دومین اقتصاد بزرگ تولید ناخالص -4/ 9تریلیون بر اساس ارزش دلار-

16000 تریلیون بر اساس قدرت برابری خرید 

 

نتیجه: 

حمایت از تولید،کار و سرمایه ملی، نسخه ای است که هم در شرق عالم جواب داده و هم در غرب شفابخشی خود را نشان داده است .

اما هر نسخه ای، هر اندازه هم که کارآمد باشد، شفا نخواهد داد مگر آن که بدان عمل شود. عمل به شعار «تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نه با سمینارها و پوسترها و مصاحبه ها، که با حمایت عملی از تولید و کار و سرمایه ملی محقق می شود .

 این روند سه ضلع دارد: مردم باید تا جایی که ممکن است کالای ایرانی مصرف کنند و تولید کنندگان نیز باید این خریدها را موهبتی بدانند که مردم متوجه آنان کرده اند و با ارتقای روزافزون کیفیت تولیدات شان، قدردان مشتریان ایرانی باشند که سرمایه شان را صرف خرید محصولات آنها کرده اند .

بدیهی است که اگر یک ایرانی ببیند که کالای ایرانی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب عرضه می شود، نه تنها آن را خریداری می کند بلکه بدان افتخار هم خواهد کرد .

دولت و نهادهای حاکمیتی هم باید هر گونه حمایت از تولید کنندگان داخلی مانند ارائه تسهیلات و یارانه و تغییر در سود های گمرکی و معافیت های مالیاتی را منوط به افزایش مستمر و مستند کیفیت تولیدات کنند. صرفاً در چنین صورتی است که اقتصاد ایران از جا بر می خیزد و در پیست رقابت جهانی قرار می گیرد.

4) حمایت از کالای ایرانی در بستر تاریخ

الف)حمایت از کالای ایرانی در بستر تاریخ  

حمایت از تولید ملی در سیره علما و دولتمردان مردمی ایران**

علما و مفاخر ایران به ویژه در دوران معاصر با پی بردن به فعالیت های استعماری دشمنان اسلام در زمینه اقتصادی ، اقدامات ارزشمندی را نسبت به تقویت اقتصاد داخلی و حمایت از تولید ملی و تحریم کالاهای خارجی انجام دادند و راه را بر روی نفوذ بیگانگان بستند که نمونه های فراوانی از این موارد در تاریخ ذکر شده است .

مخالفت علما با وابستگى اقتصاد ایران به بیگانگان

در آغاز مشروطیت، انگلستان و روسیه با سوء استفاده از ضعفِ اقتصادى دولت خواستند با دادن کمکهاى مالى نفوذ خود را محکم تر کنند; اما با این شرایط که پول با نظارت آنان مصرف شود و گمرگ شمال و جنوب و پستخانه و تلگرافخانه به ضمانت در نزد آن دو دولت باشد .

این پیشنهاد که مقدمه وابستگى و دست اندازى بیگانگان به اقتصاد ایران  بود با مخالفت شدید علما روبه رو شد.

از جمله علماى عراق به آیت الله شیخ محمد باقر بهاری همدانی ماموریت دادند به تمام سفارتخانه ها اعلام دارد که دولتهاى بیگانه حق استقراض به شاه را ندارند.

تاسیس بانک ملی

علماى ایران پیشنهاد کردند بانک ملى تشکیل شود و مردم تشویق شوند تا سرمایه هاى خود را به بانک تحویل داده و سهام دریافت بدارند .

علما و طلاب در این حرکت ملى براى مقابله با استقراض خارجى کتابهاى خود را فروختند .  

پس از قرار داد ننگین 1907 که ایران را به دو منطقه تحت نفوذ انگلیس و روسیه تقسیم می کرد ،یکی از راه های علما برای مقابله با نفوذ بیگانگان، حمایت از تولید ملی و تحریم کالاهای خارجی بود.

در اصفهان آیت الله آقا نجفى اصفهانی مردم را به خطرهاى این قرارداد ذلت بار هشدار داد و به مردم سفارش کرد: کالاهاى انگلیسى را نخرند و به جاى آن از تولیدهاى داخلى استفاده کنند. راهى که با موفقیت در زمان میرزاى شیرازى)ره( در مبارزه با کمپانى رژى و تحریم تنباکو تجربه شده بود.

علماى شیراز نیز خرید و فروش کالاهاى اروپایى را حرام اعلام کردند.

 

شرکت اسلامیه

*یکی دیگر از ابعاد مبازه علما با نفوذ اقتصادی و استعماری  بیگانگان ، تاسیس شرکت  اسلامیه برای  تولید کالاهاى داخلى بود.

شرکت اسلامیه در دوران  قاجار با هدف تأمین منسوجات مورد نیاز مردم ایران و مقابله با وابستگی به خارج ، با تلاش و حمایت اغلب بازرگانان و علمای اصفهان،کاشان و شیراز در فروردین 1278 شمسی تأسیس شد.

شرکت اسلامیه  با استقبال گسترده مردم در خرید سهام و محصولات خود مواجه شد و به تدریج شعبه هایی در بسیاری شهرها و خارج از ایران ایجاد کرد.

آخوند خراسانی )ره( در 1315 ق همراه با گروهی دیگر از مراجع تقلید

فتواهایی در تحریم کالاهای خارجی و حمایت از کالاهای داخلی صادر نمود و در تأیید «شرکت اسلامیه» ، علاوه بر خرید منسوجات آن، بر کتاب لباس التقوی )نوشته سید جمال الدین واعظ اصفهانی در دفاع از راه اندازی این شرکت که علمایی همچون سید کاظم یزدی، سید اسماعیل صدر عاملی، شربیانی ، میرزا محمد حسن مامقانی و ملا فتح الله اصفهانی بر آن مهر تایید زدند(  تقریظی نوشت« :بر مسلمان لازم است که لباس ذلت ]تولید خارج[ را از تن بیرون کنند و لباس عزت ]ساخت داخل[ را بپوشند.

 همچنین مظفرالدین شاه را به حمایت از این شرکت تحریض نمود.                     

ازدیگر تلاشهای علما ، عهدنامه سیزده تن از علمای اصفهان است که:  

قباله جات و احکام شرعیه باید روی کاغذ ایرانی نوشته شود وگرنه مهر نمی کنیم.

کفن اموات اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا دیگر پارچه های غیر ایرانی باشد، متعهد شده ایم بر آن میت، ما نماز نخوانیم.

حرام نمی دانیم لباس های غیر ایرانی را، اما ما ملتزم شده ایم حتی المقدور بعداز این تاریخ لباس خود را از منسوج ایرانی بنماییم.

آیت الله سید عبدالحسین لاری از علمای مبارز معاصر منش استادش آخوندهمدانی را چنین نقل می کند:

 )او از کلیّّه البسه ی بلاد کفر اجتناب می فرمود و قند و چای و دخانیات را استعمال نمی کرد.

*حضرت امام خمینی)ره( درباره شهید آیت الله سید حسن مدرس فرمود:  

 در آن وقت لباس کرباس ایشان زبانزد بود؛ کرباسی که باید از خود ایران باشد می پوشید.

فرزند مرجع بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی )ره( نقل می کند:

یکی از خصوصیات عملی آیت الله مرعشی نجفی این بوده که معظم له هیچ وقت از لباس های خارجی استفاده نکرده و این روش را مبارزه با استکبار می دانست و حتی موقعی که خیاط می خواست از دکمه خارجی برای لباس وی استفاده کند، آقا اجازه نداد و از قیطان به جای دکمه در لباسش استفاده می کرد.

امیرکبیر

میرزا تقی خان امیر کبیر به منظور بسط صنایع،سرمایه کافی در اختیار اهل فن گذاشت و کارخانجات شکر ریزی در ساری و ریسمان ریسی و چلوار بافی در تهران و حریر بافی در کاشان و سماور سازی و کالسکه سازی در اصفهان و تهران تاسیس کرد .  

در پرتو حمایت و هدایت امیر رشته هایی از صنایع دستی در راه تحولات اساسی افتادند.چنانکه شال های کرمانی معروف به شال امیری به چنان نفاستی از بافت و از لحاظ جنس رسید که از شال های کشمیری پیش افتاد و شال جوغان پشمین مازندران که به دستور امیر بجای ماهوت خارجی به لباس سربازان اختصاص یافت تولید وسیع و با ارزشی پیدا نمود .

*در اکثر کشورهای پیشرفته از لحاظ اقتصادی تعصب نسبت به کالاهای ساخت داخل به عنوان یک ارزش ملی تلقی می شود و این موضوع به عنوان یک فرهنگ عمومی نهادینه شده است.

 مردم برخی از این کشورها در مواقعی حتی به صورت خودخواسته و در اثر نهادینه شدن فرهنگ مطلوب در این زمینه حاضرند حتی هزینه های بیشتری را هم بپردازند تا کالاهای ساخت کشور خودشان را در سبد خریدهایشان قرار دهند.

* برای امنیت ملی باید خون داد و برای امنیت اقتصادی باید پول داد

  • منتظر منتقم زهرا

حمایت از کالای ایرانی

ولایت فقیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی