حریم داران ولایت

ما را به جرم دوست داشتن نکشید !

حریم داران ولایت

ما را به جرم دوست داشتن نکشید !

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

شیعیان زیدی و بیداری اسلامی / با نگاه به تحولات اخیر ( بخش پایانی )

منتظر منتقم زهرا | شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۵۹ ب.ظ


پیشگفتار

* با توجه به این امر که امروزه بیشترین حضور زیدیان در کشور یمن میباشد برای بررسی نقش و تاثر زیدیان در تحولات بیداری اسلامی به بیان نقش زیدیان یمن در این جریان بسنده میکنیم.

  شهید سید حسین الحوثی و نهضت او

سید بدرالدین الحوثی، فرزندان متعددی دارد که معروفترین آنها شهید سید حسین حوثی و عبدالملک که جانشین سید حسین است و یحیی حوثی که نماینده مجلس یمن بود و اکنون در آلمان مستقر است و جنبه تریبون رسمی و تبلیغاتی حرکت را بر عهده دارد.
سید حسین حوثی و جمعی از جوانان صعده گروهی به نام «شباب المؤمن» تشکیل دادند که منتقد وضعیت موجود حوزه های دینی یمن و علمای آن بودند. این جریان باعث رنجش علماء و ریش سفیدان زیدیه گردید و حتی در مقطعی این گروه توسط عالمان زیدی طرد شدند. آنها حتی با علامه مجدالدین المؤیدی نیز اختلاف پیدا کردند. نهایتا دوستان سید حسین نیز او را رها کردند ولی او جمعیت شباب المؤمن را رها نکرد و سعی کرد خلأ فرهنگی موجود در زیدیه را که از همان ابتدا به خاطر اشتغال به جنگ و جهاد در زیدیه ایجاد شده بود، پر کند و لذا به کار با نوجوان و جوانان پرداخت و سعی نمود یک روحیه آگاهی بخشی و بیداری براساس مؤلفه های زیر ایجاد کند:
1.شیعی بودن و حضور پررنگ مبانی شیعه در آن.
2. نقد وضعیت موجود.
3. ترویج افکار امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران در زمینه هایی همچون مبارزه با استکبار و آمریکا و اسرئیل.
او در بیشتر سخنرانی های خود که در جمع جوانان ایراد کرده، از امام و انقلاب ایران نام می برد و می بینیم که علاقه و گرایش شدیدی به جریانهای شیعی مثل حزب الله لبنان و شخص سید حسن نصرالله دارد و پرچمهای حزب الله در سراسر منطقه صعده برافراشته می شود. دولت یمن که طبیعتا تاب و تحمل وجود این فرهنگ و گرایش را نداشت، او و همفکرانش را متهم به امامی مذهب و جاسوس ایران بودن می کند و حتی او را متهم می کند که ادعای امامت و پیامبری دارد و قصد دارد نظام امامت را که در عرف فعلی یمن نامطلوب است، به یمن بازگرداند لذا در سکوت مجامع بین المللی و اسلامی و حتی شیعی، حمله وسیعی را برعلیه ایشان آغاز می کند و مراکز تجمع آنها را بمباران می نماید. سید حسین نیز به کوهها پناه می برد و با استفاده از ذخایر غذایی و تسلیحاتی که از قبل فراهم شده بود، به مقابله با حکومت بر می خیزد و این درگیری که در سال 2004 الی 2005 شروع شده، با کش و قوس فراوان تاکنون ادامه دارد. سرانجام سید حسین در یکی از حملات کشته شده است وعکس او هم منتشر گردید ولی هنوز هم برخی از دوستان او منکر شهادت او هستند! این یک مسأله سابقه دار در زیدیه است که برخی از پیشوایان زیدیه کشته می شوند ولی پیروان آنها منکر کشته شدنشان می شدند! پس از کشته شدن سید حسین پدر و برادرانش او را ادامه می دهند و جنگ اخیر که از اوایل سال 2007 شروع شده و تا حال ادامه داشته، جنگ چهارم به حساب می آید.

  • منتظر منتقم زهرا

شیعیان زیدی و بیداری اسلامی / با نگاه به تحولات یمن ( بخش دوم)

منتظر منتقم زهرا | دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۳، ۰۵:۱۱ ب.ظ

پیشگفتار

شاید تا چند سال پیش کمتر کسی به ذهنش خطورمیکرد کشوری که دارای یگی از بالاترین سطوح فقر در جهان است و ساختاری قبیلگی دارد و از لحاظ سیاسی ساختاری کاملا وابسته دارد بتواند یکی از بزرگترین و اثرگذارترین نقش ها را در تحولات جهانی ایفاء کند . از این رو شناخت پیشینه مذهبی و فرهنگی چنین مردمی برای درک صحیح عمق این جریان برای اهل دقت و نظر لازم میباشد .

  • منتظر منتقم زهرا